Hoe selecteer ik de juiste kristallen voor mijn winkel, webshop of Live?

Hoe kies je de juiste mineralen en kristallen voor je winkel bij mineralengroothandel Kristal Kartel

Het assortiment dat je aanbiedt vormt de kern van je bedrijf in termen van uitstraling, kwaliteit en prijs. Dit geldt voor alle verkoopkanalen, of het nu gaat om een fysieke winkel, verkoop op beurzen en braderieën, of live sales via social media. Hoe zorg je ervoor dat jouw selectie van mineralen en kristallen aansluit bij de behoeften en wensen van je doelgroep? Welke kwaliteit wil je aanbieden? Hoe divers is je assortiment? Waar positioneer je jezelf qua prijs in de markt? Dit zijn cruciale vragen om voor jezelf helder te hebben en die je kan bespreken met je mineralen- en kristallengroothandel tijdens het inkoopproces. 

Kwaliteit van de mineralen en kristallen

Mineralen, kristallen en edelstenen zijn beschikbaar in een breed scala aan kwaliteiten. Natuurlijk wil iedereen de beste kwaliteit voor de laagste prijs, maar is dat altijd het geval? Als we bijvoorbeeld naar amethist kijken, geldt de stelregel: hoe paarser, hoe hoger de kwaliteit. Wat wil je met jouw bedrijf uitstralen? Heb je een winkel in de PC Hooftstraat en wil je niets verkopen onder de €1000? Dan is het raadzaam om voor de hoogste kwaliteit te gaan. Je winkel heeft een bepaalde uitstraling nodig en dat is ook wat klanten verwachten. Echter, als je regelmatig op weekmarkten of braderieën staat, overweeg dan om een wat lichtere amethist te kiezen. Zo heb je nog steeds een mooi kristal, maar dan lichter van kleur en vriendelijker voor de portemonnee – het ‘veel voor weinig’ principe. Of kies je voor de gulden middenweg? Ook wel de commerciële kwaliteit genoemd. Dit zijn mooie kristallen die vaak net niet helemaal perfect zijn of de diepste kleur hebben, maar wel aantrekkelijk zijn om te zien en aangeboden worden voor een betaalbare prijs die een breed publiek aanspreekt.

Amethist in verschillende kwaliteiten koop je bij mineralengroothandel Kristal Kartel.
De kleur van amethist bepaalt in grote mate de kwaliteit.

Welke prijsstelling ga je hanteren?

Prijsstelling is een cruciaal onderdeel van je strategie. Zoals we eerder hebben gezien, hangt je inkoop sterk af van de kwaliteit die je prefereert, maar je eigen winstmarge is hier ook een belangrijke factor in. Bekijk ook ‘Stap 4: De juiste formule hanteren’ in ons blog: ‘Mineralen inkopen bij de groothandel, hoe doe je dat?‘ Heb je als doel om een prijsvechter te zijn en altijd de goedkoopste optie te bieden? Of kun je meerwaarde toevoegen, bijvoorbeeld door uitgebreide kennis over de kristallen, snelle verzending of uitmuntende klantenservice? Vaak is het zelfs raadzaam om niet de goedkoopste te willen zijn. Te goedkoop kan verdacht overkomen, zeker in de wereld van mineralen en kristallen. Er circuleren veel vervalsingen die vaak tegen zeer lage prijzen worden aangeboden, en je wilt natuurlijk niet geassocieerd worden met dergelijke praktijken. Zorg er daarom voor dat je goed weet wat je koopt of laat je adviseren bij de mineralen- en kristallengroothandel.

Hoe bepaal je de prijs voor mineralen en kristallen? Kristal Kartel helpt
Welke prijsstelling ga jij hanteren?

Zorg voor diversiteit in je mineralen en kristallen

Zorg voor een divers aanbod aan mineralen en kristallen. Houd je heel erg van de kleuren rood en groen? Zorg er dan voor dat je ook gele en blauwe mineralen inkoopt, ook al vind je ze zelf niet mooi. Iedereen is verschillend en met een divers aanbod kun je veel meer klanten bereiken. Bij het Kristal Kartel raden we aan om een diversiteit aan kleuren en vormen in te slaan. Denk aan ruwe kristallen, bollen, torentjes, kristallen op een standaard en trommelstenen. Kijk ook naar diversiteit in grootte. Stel, je richt je op de commerciële kwaliteit, dan is het verstandig om zowel handstenen onder de €10,- aan te bieden als ook een groter kristal te hebben staan van meer dan €100,-. Ieders uitgavenpatroon is anders en door een breed scala aan opties aan te bieden, heb je de grootste kans van slagen.

Een grote diversiteit aan mineralen en Kristalen vind je bij mineralengroothandel Kristal Kartel
Een grote diversiteit in je mineralen en Kristalen is aan te raden.

Wat zijn de voorkeuren van jouw klant?

Ken jij je klanten? Door te weten wat je klanten willen, kun je betere keuzes maken. Deze informatie kun je halen uit je verkoophistorie, of, als je die nog niet hebt, door te kijken naar locatie, platform en demografie. Verkoop je op TikTok? Dan heb je waarschijnlijk een zeer jonge doelgroep die snel beslist en een beperkt tot gemiddeld budget heeft. Heb je een winkel in het centrum van de stad met een fraaie uitstraling, dan heb je vermoedelijk een wat oudere doelgroep met hogere bestedingen. En zit je als shop-in-shop in een tuincentrum, dan gaat de interesse waarschijnlijk uit naar home-deco stukken. Al deze factoren zijn van belang om goed te kunnen inkopen.

Weet wat jouw klanten willen alvorens inkopen te doen bij mineralengroothandel Kristal Kartel
Weet wat jouw klanten willen!

Vind je bovenstaande lastig, of heb je nog niet zo’n goed beeld van je doelgroep? Bij de mineralengroothandel Kristal Kartel helpen we je graag om tot de juiste keuzes te komen. Doordat je altijd als enige klant aanwezig bent, hebben we alle tijd voor jou!